برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
4dbacb75-c19c-4526-af11-da86e34b3b46.jpg

پارکینسون چیست؟چه طیفی سنی را درگیر میکند؟چه علائمی دارد؟

بیماری پارکینسون و راهکارهای درمان آن چیست؟ توانبخشی در این بیماری چه اقداماتی انجام می دهد؟درمان های این بیماری چیست؟ اقدامات کاردرمانی در پارکینسون چه می باشد؟ برای بهبود این بیماران چه کنیم؟

کاردرمانی در پارکینسون
پارکینسون یک بیماری مزمن و پیش رونده در سیستم اعصاب مرکزی است . پارکینسون در گروه اختلالات سیستم حرکتی قرار دارد.
علت پارکینسون وجود اختلال در عملکرد ناحیه ای از مغز است. در بیماری پارکینسون ، مغز قادر به تولید ماده شیمیایی به نام دوپامین نیست. دوپامین که عامل اصلی فعالیت های ماهیچه ای بدن می باشد در این بیماری کاهش می یابد.
عوامل موثر بر پارکینسون:
۱. وراثت  ۲. عوامل محیطی
این بیماری معمولا پس از سن ۵۰ سالگی خود را نشان می دهد و اوج بروز آن در سن ۷۵ سالگی گزارش شده است . پارکینسون کمتر در سنین زیر ۴۰ سال مشاهده می شود و در آمریکا ۵۰۰۰۰۰ نفر مبتلا می باشد و هر ساله نیز ۵۰۰۰۰ نفر به این آمار اضافه می شود. در هر ۲۰۰ نفر یک نفر در سن بالای ۶۰ سال به پارکینسون مبتلا می شود .
علائم پارکینسون چیست؟
علائم اصلی پارکینسون : ترمور ( لرزش یا لرزه ) – رژیدیته ( سفتی و خشک شدن دست ، پا ، صورت و گردن ) – برادی کینزی (کندی حرکات ) – اختلال تعادل
علائم فرعی پارکینسون : افسردگی- مشکلات جنسی – اختلال بلع- تغییرات احساسی ( هیجانی )  – مشکلات ادراری – یبوست – مشکلات پوستی – مشکلات خواب  – اختلال در حس بینایی و بویایی
در مجموع می توان گفت کاردرمانی در پارکینسون با ارتقا و حفظ نقش های عادی ، برنامه های روزمره و عادات اجتماعی تا حد ممکن به بازگشت بیمار پارکینسون به روال عادی زندگی اش کمک می کند.
همچنین کاردرمانی در پارکینسون در امر فعالیت های اجتماعی ، تفریحی  و کار ورود کرده و موجب بهبود عملکرد بیمار پارکینسون در این موارد می شود. حیطه هایی مثل سازگاری برای رانندگی ، آشپزی مناسب در زندگی روزمره ، اصلاحاتی در خانه و محیط کار بیمار ، توسعه مهارت های اوقات فراغت ، استفاده از ویلچر برقی و دستی ، اصلاحاتی در رابطه با محیط ماشین بیمار پارکینسون ، درمان دامنه حرکتی بازو و دست بیمار و قدرت عضلات ایشان نیز در حیطه کاردرمانی در پارکینسون قرار می گیرد.مهارت های جابه جایی در محیط زندگی ، رانندگی و ذخیره انرژی در طول روز و انجام فعالیت ها ، جابه جایی از تخت به ویلچیر و بالعکس ،مهارت های برقراری ارتباط و مراقبت از خود ، مراقبت از  سایر اعضای خانواده نیز در این حیطه قرار میگیرد.

(با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...)


مبینا جاجرمی

مبینا جاجرمی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود