برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
dc28c91c-2bf1-4daf-ac17-4b5dbaed4056.jpg

۸ تاثیر مهم خواندن کتاب بر کودک

بسیاری از درمانگران حوزه کودک،تاکیید ویژه ای برخواندن کتاب برای کودکان دارند. در این مقاله هشت مورد از فواید خواندن کتاب بر کودک و اهمیت خواندن آن ها بر کودک را بررسی می کنیم. بعد ازخواندن مقاله اگر نظر یا پیشنهادی داشتید در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

خواندن کتاب با صدای بلند می تواند تاثیر شگفت انگیزی روی مغز کودک بگذارد. بهترین هدیه ای که می توانید به فرزندتان بدهید این است که از سنین کودکی برای او شروع به خواندن کنید، خیلی قبل از اینکه خودش بتواند کلمات را بفهمد یا بخواند. 

اهمیت خواندن کتاب برای کودکان و تأثیرات عمیق خواندن بر رشد کودک را می توان در مطالعه ای از دانشگاه ایالتی اوهایو مشاهده کرد . 

نتایج نشان داد که کودکانی که در پنج سال اول زندگی برای آنها مطالعه می شود، 1.4 میلیون کلمه برتری نسبت به کودکانی که در خانه برایشان خوانده نمی شود، دارند.

در مام پلاس ببینید. 

دیسلکسیا یا اختلال خواندن چیست ؟

چرا زبون کتابا رو نمیفهمم ؟

 خواندن هر شب  کتاب برای فرزندتان چه فوایدی دارد؟ 

تاثیر هرچیزی به مرور برای انسان مشخص می شود، پس برای تاثیر خواندن کتاب بر روی کودک باید مداومت داشته باشید و زود خسته نشوید و این کار را هرشب انجام دهید. 

وقتی فرزندانتان بزرگ شدند و  شروع به خواندن کردند، خواندن برای آنها را متوقف نکنید، گاهی اوقات باید نقش شنونده را به عهده بگیرید، در حالی که آنها با صدای بلند برای شما می خوانند، کلمات را صدا می کنند و در جملات معنی پیدا می کنند،  بهتر است به نوبت بخوانید یعنی گاهی شما و گاهی اجازه دهید آن ها بخوانند و شما گوش دهید. 

"فواید خواندن کتاب بر کودک"

۱)گسترده شدن دایره لغات

هر کتاب مجموعه ای از واژگان خاص خود را دارد، وقتی شما یک داستان یا یک رمان را می خوانید یا یک کتاب علمی و...  بعد از خواندن متوجه میشوید که چقدر واژه جدید به دایره لغاتتان اضافه شده.

کودکانی که کتاب میخوانند یا والدینشان برایشان کتاب می خوانند  واژگان بسیار بزرگتر و توسعه یافته تری نسبت به سایر کودکان دارند. ذهن آن ها باز تر می شود و به آن ها کمک می کند تا در مدرسه بهتر با آن کنار بیایند

مردم تمام زندگی خود را صرف یادگیری کلمات جدید می کنند. لیست محدودی از کلماتی که بتوان در مدرسه یاد گرفت وجود ندارد زیرا زبان دائما در حال تکامل است. 

هر چه کودکان بیشتر در معرض مطالعه قرار گیرند، دایره لغات آنها غنی تر می شود

۲)الگوهای زبان

کودکان صحبت کردن را در درجه اول با گوش دادن به زبان والدین خود یاد می گیرند.

وقتی برای فرزندانتان کتاب می خوانید، ساختارهای زبانی خوب و استفاده از دستور زبان را می شنوند و به طور طبیعی آن ها را تقلید می کنند. 

۳)مهارت  های تفکر

در حالی که کودکان در حال خواندن یا گوش دادن به داستان هستند، در حال فکر کردن هستند. 

هر روز برای چند دقیقه، در حالی که به صدای بلند خواندن فرزندتان گوش می دهید یا وقتی برای او داستان می خوانید، انواع مختلفی از داستان را از او بپرسید 

این سوالات می توانند یک فعالیت غیرفعال را به فعالیتی جذاب و با ارزش تبدیل کنند.

سؤالات مختلفی از سبک های تفکر وجود دارد که ممکن است پرسیده شود، که همه آنها فرزند شما را تحریک می کند تا آنچه را که خوانده اید تجزیه و تحلیل کند. 

4. خواندن مستقل 

یکی از مزایای کتابخوانی والدین برای فرزندانشان این است که آنها را تشویق می کند تا خودشان مطالعه کنند.
کودکان قبل از هر کس دیگری از والدین خود یاد می گیرند. اگر شما را در حال خواندن ببینند، می خواهند از شما تقلید کنند و خواندن را نیز یاد بگیرند.
آنها همچنین لذت و لذت خواندن یک داستان را با گوش دادن به شما تجربه خواهند کرد و می خواهند یاد بگیرند که کلمات را خودشان بفهمند. 

۵)نزدیکی کودک و والدین به هم 

پس از یک روز طولانی مدرسه، ورزش، تکالیف و بسیاری از فعالیت‌های دیگر، خواندن یکی از راه‌های مطمئن برای کاهش سرعت و اطمینان از گذراندن زمان با کیفیت برای باهم بودن است.
چه چیزی لذت بخش تر از خواندن کتاب روی کاناپه یا توی رختخواب کنار فرزندتان است؟ 
 
از آنجا که مطالعه معمولاً در یک فضای آرام و بدون حواس پرتی اتفاق می افتد و فقط شما و فرزندتان را درگیر می کند، باعث می شود زمان با کیفیتی عالی داشته باشید. 
وقتی به دوران کودکی ام فکر می کنم، یکی از بهترین خاطراتم این است که مادرم برای من و برادرم کتاب می خواند.
 
به یاد می‌آورم که انتخاب یک داستان هر شب چقدر هیجان‌انگیز بود، حتی اگر بارها و بارها به داستان‌های مورد علاقه‌مان گوش می‌دادیم.
 
روند خواندن برای فرزندان شما یک تجربه زیباست  است که هر روز منتظر آن هستند.
 

۶)حل مسئله

هر داستان خوب پر از فرصت های زیادی برای حل مشکلات است  خواندن به کودک کمک می کند تجربه‌ای را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بفهمند دیگران چگونه چالش‌های روزمره زندگی را حل می‌کنند.
از فرزندان خود بخواهید قبل از خواندن انتهای داستان راه حل هایی برای مشکلات شخصیت ها ارائه دهند. 

۷)تمرکز

وقتی کودکان به داستان گوش می دهند، توانایی خود را برای تمرکز بر آنچه می شنوند افزایش می دهند.
همانطور که آنها مجذوب جزئیات یک داستان می شوند، به خود فشار می آورند تا کمی طولانی تر گوش دهند، بنابراین در طول زمان دامنه توجه آنها افزایش می یابد.
برخلاف تماشای صفحه نمایش مانند تلویزیون و گوشی و... که بر مغز تأثیر منفی می گذارد، خواندن تمرکز واقعی را تحریک می کند.
 
کودکان باید در واقع گوش کنند، بخوانند و به آنچه می خوانند یا می شنوند فکر کنند.
 

۸). مهارت های گوش دادن

توانایی گوش دادن یکی از حیاتی ترین مهارت ها برای موفقیت در مدرسه است. متأسفانه، این مهارتی است که بسیاری از کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند.
وقتی برای یک کودک کتاب می خوانید، آنها فعالانه به جزئیات گوش می دهند. انجام این کار برای چند دقیقه هر روز تأثیر زیادی بر توانایی کلی گوش دادن آنها خواهد داشت و به آنها کمک می کند تا در مدرسه بهتر گوش دهد. 
 
اما شاید مهمترین دلیل برای بلند خواندن این باشد که بین چیزهایی که کودک شما بیشتر از همه دوست دارد - صدا و نزدیکی شما با شما - و کتابها ارتباط برقرار می کند. صرف وقت برای خواندن برای کودک ، اهمیت مطالعه را نشان می دهد. و اگر برای نوزادان و کودکان غالباً با شادی ، هیجان و نزدیکی خوانده شود ، آنها شروع به ارتباط کتاب با شادی می کنند - و در آینده از خوانندگان جدی کتاب می شوند
 
در مام پلاس ببینید 
 

⭕سنین مختلف ، مراحل مختلف:

💢نوزادان"

ممکن است معنای تصاویر یک کتاب را ندانند ، اما می توانند روی آن تمرکز کنند ، به ویژه صورت ، رنگ های روشن و الگوهای مختلف. وقتی لالایی و قافیه های کودکانه را می خوانید یا می خوانید ، می توانید کودک خود را سرگرم کرده و آرامش دهید

💢 بین 4-6 ماه-"

کودک شما ممکن است شروع به نشان دادن علاقه بیشتر به کتاب کند. کودک کوچک شما کتاب هایی را می گیرد و می گیرد ، اما دهان می کشد ، می جوید و آنها را هم رها می کنید. کتاب های محکم وینیل یا پارچه ای را با رنگ های روشن و متن آشنا ، تکراری یا قافیه ای انتخاب کنید.

💢بین 6-12 ماه"

کودک شما شروع به درک این نکته می کند که تصاویر نشان دهنده اشیا هستند و ممکن است شروع به نشان دادن این کند که آنها تصاویر ، صفحات یا حتی کل داستان های خاص را بهتر از دیگران دوست دارند. کودک شما هنگامی که شما کتاب می خوانید ، کتاب را می گیرد و صداهایی را به شما تحویل می دهد ، پاسخ خواهد داد.

💢در 12 ماهگی"

کوچولوی شما صفحه را ورق می زند، دست می زند یا شروع به اشاره به اشیا  موجود در یک صفحه می کند و صداهای شما را تکرار می کند.(تقلید می کند)

⭕چه وقت و چگونه برای کودک کتاب بخوانیم؟؟

 در اینجا یک نکته عالی در مورد خواندن با صدا وجود دارد: این مهارت ها یا تجهیزات خاصی را نمی گیرد ، فقط شما ، کودک و برخی از کتاب ها را می گیرید. چند بار با صدای بلند بخوانید اما مرتباً این کار را انجام دهید. نگران اتمام کامل کتاب ها نباشید - "روی صفحاتی تمرکز کنید که شما و کودک از آن لذت می برید". سعی کنید هر روز مطالعه کنید ، شاید قبل از خواب و زمان خواب.
 خواندن قبل از خواب به شما و کودک شما فرصتی می دهد تا آغوش خود را بگیرید و به هم وصل شوید. همچنین یک برنامه روزمره تنظیم می کند که به آرامش کودک شما کمک می کند. همچنین خواندن در سایر نقاط روز نیز خوب است. زمان هایی را انتخاب کنید که کودک شما خشک ، سیر و هوشیار باشد
 
 
💢نکته
  در اینجا برخی دیگر از نکات مطالعه وجود دارد:

نوازش" 

هنگام خواندن به کودک کمک می کند تا احساس امنیت ، و آرامش کند. 
 
با بیان مناسب بخوانید"
صدای خود را در جایی که مناسب است بالاتر ببرید ، یا از صداهای مختلف برای شخصیت های مختلف استفاده کنید.
 
نگران پیگیری دقیق متن نباشید"

هر چند وقت یک بار متوقف شوید و سوال کنید یا در مورد تصاویر یا متن نظر دهید. ("بچه گربه کجاست؟ آنجاست! چه بچه گربه ای ناز و سیاه.") کودک شما ممکن است هنوز نتواند پاسخ دهد ، اما بعداً این کار را زمینه سازی می کند.

صداهای حیوانات خنده دار ایجاد کنید

یا کودک خود را روی زانوی خود بخوانید - هر چیزی که نشان می دهد خواندن سرگرم کننده است. نوزادان تکرار را دوست دارند - و از آن یاد می گیرند ، بنابراین از خواندن کتابهای مشابه و مکرر نترسید. 

چه کتابی بخوانید؟؟

کتاب برای کودکان  باید دارای متن ساده ،  و آشنا و تصاویر واضحی باشد. در طول چند ماه اول زندگی ، کودک شما فقط دوست دارد صدای شما را بشنود. بنابراین می توانید تقریباً هر چیزی را بخوانید ، مخصوصاً کتابهایی که دارای آواز یا متن قافیه هستند. وقتی کودک شما بیشتر به دیدن چیزها علاقه مند می شود ، کتابهایی با تصاویر ساده در پس زمینه های خوب انتخاب کنید. هنگامی که کودک شما شروع به چنگ زدن می کند ، می توانید کتاب های وینیل یا پارچه ای را بخوانید که دارای چهره ، رنگ های روشن و اشکال هستند. هنگامی که کودک شما شروع به پاسخ دادن به آنچه در داخل کتاب است ، کتابهای تخته ای با تصاویر نوزادان یا اشیای آشنا مانند اسباب بازی اضافه کنید. هنگامی که کودک شما شروع به انجام کارهایی  مثل نشستن  می کند ، داستان های ساده ای درباره کارهای روزمره مانند زمان خواب یا حمام پیدا کنید. هنگامی که کودک شما شروع به صحبت می کند ، کتابهایی را انتخاب کنید که به نوزادان اجازه می دهد کلمات یا عبارات ساده را تکرار کنند. کتاب هایی بابافت های مختلف (صاف ، نرم ، خراشیده) نیز برای این گروه سنی عالی است. همینطور کتاب های جمع شده ای که می توانید پشت سر بگذارید یا کتابهایی که فلپ دارند و برای تعجب باز می شوند. کتابهای وینیل یا پارچه ای می توانند به همه جا - حتی حمام- بروند. نوزادان در هر سنی آلبوم عکس با تصاویر افرادی را می شناسند و دوستشان دارند. و نوزادان عاشق قافیه های مهد کودک هستند! پس آواز خواندن ،شعر خواندن را فراموش نکنید 

 

 


برچسب ها

مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود