برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

بازی افزایش دقت دیداری و شنیداری

حافظه شنوایی - که بخشی از ادراک شنیداری را تشکیل می دهد - یک مهارت مهم برای مقابله و موفقیت کودکان است. در اینجا چند بازی ساده و تمرین حافظه شنوایی وجود دارد که می توانید با بچه های خود در کلاس یا در خانه امتحان کنید.

🔹️🔹️🔹️جهت مشاهده ویدئو با کیفیت دلخواه روی قسمت تنظیمات سمت راست کادر فیلم کلیک کنید.
با ما همراه باشیدmamplus.com

چرا باید حافظه شنیداری کودکان را تقویت کنیم؟

حافظه شنوایی ما توانایی ما در حفظ و یادآوری اطلاعاتی است که می شنویم. این به ما امکان می دهد دستورالعمل های طولانی تر و پیچیده تر را پردازش و درک کنیم، شرکت کنیم و گوش کنیم و اطلاعات جدیدی به دست آوریم. برای کودکانی که حافظه شنیداری آنها کاهش یافته است پیروی از دستورالعمل ها و حفظ یادگیری بسیار چالش برانگیز است.
بنابراین امروز قصد دارم در مورد برخی بازی‌های خاص بنویسم که می‌توانید برای کمک به بهبود حافظه شنوایی کودک انجام دهید.

۹ بازی ساده وفعالیت های حافظه شنیداری برای کودکان

۱. بازی خرید

طیف وسیعی از حدود 6 شیء روزمره - یک قاشق، یک عروسک، یک کاسه، یک ماشین اسباب‌بازی و غیره را تهیه کنید و از کودک خود بخواهید تا هنگام خرید کردن، اشیاء خاصی را جمع آوری کند. می توانید از یک سبد خرید کوچک یا یک کیف استفاده کنید تا آنها بتوانند اقلام را داخل آن قرار دهند. از سطحی آسان شروع کنید، مثلاً 2 کالا و چون این کار را آسان تر می بینند، به 3 و سپس 4 کالا بروید.

بزرگسال: می توانید برای من یک قاشق و یک عروسک بخرید لطفا.

پس از هر بار رفتن، مطمئن شوید که تمام اشیاء را برگردانید. برای تمدید این بازی، به جای درخواست اشیاء در مقابل کودک، از او اشیایی از اطراف خانه بخواهید. به عنوان مثال یک مسواک (بنابراین آنها باید به دستشویی بروند) یا یک جوراب (از اتاق خواب). به این ترتیب آنها باید در خانه حرکت کنند و آنچه از آنها خواسته شده را به خاطر بسپارند.

۲. بازی های زنجیره ای

یادتان هست بازی «من به بازار رفتم و یک ……» را بازی کردم. این یک بازی زنجیره ای است. شما به نوبت می توانید یک قسمت از اطلاعات را به یک لیست اضافه کنید و هر نوبت باید لیست را به طور کامل به خاطر بیاورید. برای جالب نگه داشتن آن می توانید به مواردی در دسته های مختلف فکر کنید:

به فضا رفتم و دیدم…..

به باغ وحش رفتم و دیدم…

رفتم پارک و بازی کردم….

همچنین می توانید با افزودن توضیحات ، موارد دیگری به این بازی ها اضافه کنید. بنابراین به جای دیدن یک ببر در باغ وحش، می توانید یک ببر راه راه را ببینید. به جای اینکه فقط یک میمون را ببینید، می توانید یک میمون را در حال خوردن موز ببینید.

۳. یادآوری بخش هایی از یک داستان

هنگامی که با کودک در حال مطالعه هستید، قبل از اینکه صفحه را ورق بزنید، می توانید سوالات خاصی در مورد صفحه ای که به تازگی خوانده اید بپرسید. اسم پسرها چی بود به کجا سفر کردند؟ چه چیزی را فراموش کردند؟ و غیره این یک فعالیت عالی است زیرا به کودک کمک می کند تا نحوه استخراج اطلاعات کلیدی را بیاموزد.

۴. یادآوری یک سکانس گفتاری

موارد را فهرست کنید و ببینید آیا کودک می تواند آنها را به خاطر بسپارد یا خیر. از یک سطح آسان شروع کنید، به عنوان مثال 2 مورد و سپس به تدریج افزایش دهید. می توانستی امتحان کنی

اعداد مانند 5، 1، 6، 9

رنگ هایی مانند قرمز، آبی، زرد، سبز

حیوانات مانند گربه، سگ، روباه، گوسفند و غیره

می‌توانید این را تمدید کنید و وقتی به خرید می‌روید از کودک بخواهید چند موردی را که به آن‌ها نیاز دارید به خاطر بیاورد، مثلاً خمیر دندان، سیب و نان. سپس همانطور که در مغازه ها قدم می زنید آنها باید اقلام خود را به خاطر بسپارند و جمع آوری کنند.

۵. تلفن خراب/ نجوا بازی

اگر چند نفر هستید، می توانید یک بازی تلفن خراب را انجام دهید. یک نفر به جملاتی فکر می کند و آن را با طرف مقابلش زمزمه می کند. این کار تا زمانی که به اول شخص برگردد ادامه می یابد. سپس جمله با صدای بلند گفته می شود و شما آن را با جمله اصلی مقایسه می کنید تا ببینید آیا تغییر کرده است یا خیر.

۶. به خاطر سپردن یک مورد خاص

می توانید از کودک بخواهید که یک مورد را در شروع یک فعالیت به خاطر بسپارد و سپس از آنها بپرسید که در پایان آن چه بوده است. این امر مستلزم آن است که در طول زمان به خاطر بسپارند.

۷. فعالیت های جهت یابی / گنج یابی

 سعی کنید به کودک دستور دهید که یک شی پنهان را پیدا کند. مجدداً، در ابتدا می‌توانید دستورالعمل‌ها را یکی یکی ارائه دهید، اما با بهبود آنها می‌توانید ۲ یا ۳ دستورالعمل را با هم ارائه دهید. اگر یک خوراکی یا اسباب بازی مورد علاقه خود را پنهان کنید، این می تواند بسیار انگیزه بخش باشد!

به عنوان مثال "به در آشپزخانه بروید، 4 قدم به داخل آشپزخانه بروید و زیر کاسه را نگاه کنید".

۸. گرفتن پیام

اگر بزرگسال یا کودک دیگری در دسترس است، می‌توانید از کودک بخواهید که پیامی برای او بفرستد. به عنوان مثال "به برادرت بگو چای آماده است و او باید بیاید پایین" "به پدر بگو که نامه ای برای او روی میز است" در صورت لزوم می توانید پیام را به طرف مقابلتان اطلاع دهید تا بتواند به کودک کمک کند تا در صورت داشتن نامه به خاطر بیاورد.

۹. ترسیم به آموزش

می توانید کودک را تشویق کنید که یک نقاشی بکشد و به او دستورالعمل هایی بدهید که دنبال کند. شما همچنین می توانید این فعالیت را به دور خود برگردانید و از کودک بخواهید به شما بگوید چه چیزی را نقاشی کنید و سپس یک فعالیت زبانی عالی داشته باشید! شما می توانید چیزی ساده مانند خانه یا نقشه گنج را توصیف کنید - هر آنچه کودک به آن علاقه دارد.

به عنوان مثال، یک مربع برای خانه بکشید و از کودک بخواهید که یک در سبز رنگ در سمت چپ قرار دهد، سپس شاید 2 پنجره آبی در بالا و غیره دوباره می توانید طول آموزش را برای کودک کم یا زیاد کنید.

پس امتحان کنید! به یاد داشته باشید که از یک سطح آسان شروع کنید و به تدریج آن را سخت تر کنید. همچنین راهکارهایی را بیابید که به کودک کمک می کند و او را تشویق به استفاده از آنها در بازی ها می کند.

 


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود