برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
17d0256b-0dc5-486b-8d30-2d8fa22ff9d5.jpg

آکنه در نوزادان و کودکان

مشکلات پوستی در هر سنی، از نوزادی تا بزرگسالی ممکن است در افراد مختلف رخ دهند." آکنه " که هم در نوزادان تازه متولد شده و هم در کودکان دیده می شود، یکی از این مشکلات است. با مام پلاس همراه باشید، در ادامه مطلب به بررسی این بیماری می پردازیم...

آکنه نوزاد و کودک👶
آکنه یا جوش نوزادی یک بیماری پوستی شایع است که می تواند از بدو تولد نوزاد نیز وجود داشته باشد. با این حال اغلب چند هفته پس از تولد ممکن است روی صورت یا بدن نوزاد مشاهده شود.
آکنه نوزادی، دانه ها یا برجستگی های کوچک سفید یا قرمز رنگی هستند که معمولا با پوست قرمز رنگی نیز احاطه شده اند. این برجستگی ها بر روی پیشانی،
گونه ها، بینی، چانه و گاهی در نقاطی از بدن دیده
می شوند.
در هر نقطه ای از صورت نوزاد ممکن است آکنه خود را نشان دهد، اما رایج‌ترین ناحیه گونه‌ی آن‌ها است. همچنین ممکن است در برخی از نوزادان جوش در بالای کمر یا گردن ایجاد شود.


حدود 20 تا 40 درصد از کل نوزادان معمولا پس از 2 تا 4 هفتگی به این عارضه دچار می شوند و در نقاطی از صورت آنها این جوش ها دیده می شوند.
آکنه ها موقتی بوده و در اکثر مواقع بدون درمان و خود به خود طی چند هفته برطرف می شود.

تفاوت آکنه نوزادان با آکنه شیرخواران، درکومدون‌های باز (جوش‌های سر‌سیاه) است، که معمولاً در آکنه نوزادی ظاهر نمی‌شوند. این علائم در آکنه‌های شیرخواران شایع‌تر است. آکنه شیرخواری ممکن است به صورت کیست یا ندول نیز ظاهر شود. در موارد نادر، در صورت عدم درمان ممکن است جای جوش آن باقی بماند.

آکنه نوزادان فقط در چند ماه اول زندگی فرزند شما اتفاق می‌افتد ولی آکنه‌های شیرخواران تا زمانی که کودک شما ۲ ساله شود، می‌تواند دوام داشته باشد. آکنه‌های شیرخواران بسیار کمتر از آکنه‌های نوزادی اتفاق می‌افتد.

عوامل و دلایل بروز آکنه‌ در نوزاد😣

همانند بروز آکنه در نوجوانان و جوانان که پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد، هیچ پاسخ قطعی و روشنی برای علت آکنه نوزادان و کودکادن نیز وجود ندارد. کارشناسان اغلب به هورمون‌هایی که نوزادان در اواخر دوره بارداری از مادر خود دریافت می‌کنند به عنوان یکی از علل بروز آکنه اشاره می‌کنند. اما محققان همچنان به مطالعه عوامل دیگر ادامه می‌دهند و هنوز روی یک دلیل به توافق نرسیده‌اند.

اگر داروهای خاصی را در طول شیردهی مصرف می‌کنید یا اگر کودک شما داروهای خاصی را مصرف کند، آنها ممکن است باعث آکنه‌ زدن کودک شوند. یا در برخی موارد، کودک به یکی از محصولات مراقبتی پوست واکنش نشان می‌دهد، به ویژه به انواع چرب آنها. زیرا این محصولات می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند.
از دیگر عواملی که می توانند موجب بروز و یا تشدید آکنه در نوزاد شما شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد؛
• داشتن طبع گرم نوزاد
• قرار گرفتن نوزاد در محیط گرم و مرطوبی که موجب تعریق نوزاد شود
• ماندن بزاق دهان و استفراغ نوزاد بر روی صورتش
می تواند آکنه را تحریک کند.
• زمانی که پارچه یا لباس زبر و خشن با پوست بدن نوزاد تماس داشته باشد و موجب تحریک پوست شود.
• هنگامی که لباسهای نوزاد با مواد شوینده قوی و نامناسب پوست بدن نوزاد شسته شوند با پوست برخورد کرده و باعث ناآرامی نوزاد می شوند. اگر کودک بی تابی یا گریه کند ممکن است آکنه تشدید شود.
با این حال، تمام جوش‌های روی پوست صورت نوزاد شما لزوماً آکنه نیستند. مثلاً برآمدگی‌های ریز سفیدی که در هنگام تولد کودک وجود دارد و در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند، میلیا (milia) نامیده می‌شوند و ربطی به آکنه ندارند. اگر تحریک پوست کودک بیشتر شبیه راش یا پوسته‌پوسته است تا شبیه جوش، یا اگر در جایی دیگر از بدن نوزاد شما ظاهر شده‌اند، او ممکن است دچار عارضهٔ‌ دیگری مانند کلاه گهواره یا عارضهٔ اگزما باشد.

درمان آکنه در نوزادان😍

آکنه‌های نوزادان معمولاً بدون درمان از بین می‌روند. بعضی از نوزادان به جای هفته‌ها، ماه‌ها درگیر آکنه می‌مانند. برای درمان این نوع آکنه شدید و سرسخت نوزادتان، پزشک متخصص اطفال ممکن است کرم یا پماد دارویی را برای کمک به از بین بردن آکنه تجویز کند.

از مصرف داروهای بدون نسخه، شوینده‌های صورت و لوسیون‌ها خودداری کنید. پوست فرزند شما در این سن کم، بسیار حساس است. ممکن است با استفاده از محصولات بسیار قوی، آکنه را بدتر کنید یا باعث تحریک بیشتر پوست کودک‌تان شوید.

 

چند راه حل و راهکار برای درمان و مراقبت خانگی از آکنه نوزاد و کودک🏡

در حالی که منتظر هستید که جوش نوزاد شما از بین رود ، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامت هرچه بیشتر پوست کودک‌تان انجام دهید.

🌸صورت کودک خود را تمیز نگه دارید.

صورت نوزاد را روزانه با آب ولرم بشویید. زمان حمام وقت بسیار خوبی برای انجام این کار است.

حتی لازم نیست جز آب از چیز دیگری استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید می‌توانید از یک صابون ملایم که مخصوص کودکان و بدون بو است استفاده کنید. زیرا محصولات بدون رایحه، پوست کودک شما را کمتر تحریک می کند. از گرفتن توصیه‌های پزشکی متخصص اطفال غافل نشوید.

🌺 از محصولات ناملایم و قوی اجتناب کنید.

محصولاتی حاوی رتینوئیدها که از مشتقات ویتامین A هستند یا اریترومایسین، معمولاً برای آکنه‌های بزرگسالان استفاده می‌شود با این حال، آن‌ها معمولاً برای کودکان توصیه نمی‌شوند. پس بهتر است از این گونه داروها بدون تایید و تجویز پزشک کودکتان هرگز استفاده نکنید.

از صابون‌های معطر، حباب حمام یا سایر صابون‌هایی که حاوی مقادیر زیاد مواد شیمیایی هستند استفاده نکنید.

🌼 از لوسیون‌ها استفاده نکنید.
لوسیون‌ها و کرم‌ها ممکن است پوست کودک شما را حساس‌تر کرده و آکنه را تشدید کنند.

🥀 اسکراب نکنید.
یعنی کیسه، برس یا موارد مشابه را به پوست کودک نکشید. یادتان باشد آکنهٔ‌ کودک ناشی از چرک و کثیفی نیست که با تمیز شدن خوب شود.
شست‌وشوی بیش از حد می‌تواند پوست کودک را بیشتر تحریک کند، پس در این کار هم افراط نکنید.

پس از شستشوی صورت نوزاد آن را با ملایمت و به شکل ضربه‌ای، با یک حوله نرم،
آرام خشک کنید.

☘آکنه ها را دستکاری نکنید.

از دستکاری کردن و فشردن آکنه خودداری کنید. این کار باعث تحریک پوست کودک شما می‌شود و ممکن است مشکل را افزایش دهد.

🌷 صبور باشید

آکنه کودک به طور معمول بی ضرر است. برای کودک شما درد آور و موجب خارش نیست و می تواند سریعا خود به خود رفع شود.

 

آکنه نوزادی چه مدت طول می کشد؟😰

آکنه نوزادان معمولاً طی چند هفته از بین می رود، اما می تواند ماه های طولانی باقی بماند. اگر ظرف سه ماه آکنه برطرف نشد، با پزشک کودک خود صحبت کنید.

در صورت ماندگاری یا شدید بودن آکنه، پزشک ممکن است داروی موضعی خفیفی را تجویز کند. آکنه های مداوم نوزاد ممکن است سرنخی باشد که نوزاد شما در نوجوانی نیز ممکن است با آکنه مواجه شود.

چه زمانی بهتر است به پزشک مراجعه کنیم؟🏨

هیچ درمانی برای آکنه نوزادان وجود ندارد، اما اگر نگران این موضوع هستید، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. یک ویزیت کلی کودک یا معاینه عمومی زمان مناسبی برای پرسیدن سوالات‌تان در مورد آکنه نوزادی است، همچنین می‌توانید در مورد سایر نگرانی‌هایی که ممکن است درباره سلامتی کودک‌تان داشته باشید صحبت کنید.

اگر آکنه نوزاد شما منجر به جوش‌های سر سیاه، برجستگی‌های پر از چرک یا التهاب شود و همچنین اگر کودک درد یا ناراحتی داشته باشد فوراً به پزشک مراجعه کنید.
آکنه نوزادی مجددا عود نمی‌کند، اما اگر کودک شما قبل از بلوغ دوباره دچار آکنه شود، باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این مورد می‌تواند نشانی از مشکل زمینه‌ای باشد.

منابع:
www.mayoclinic.org
www.whattoexpect.com
www.healthline.com


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود