برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
78a2bef9-1a23-4d72-8603-57cc501b2f02.jpg

آیا شما والدین سخت گیری هستید ؟؟ به همراه 11 ویژگی بارز این والدین

آیا تا به حال فکر کرده اید که نسبت به فرزندتان کمی سختگیر هستید؟ آیا نگران هستید که انتظارات شما بیش از حد زیاد باشد؟ والدین سختگیر چگونه والدینی هستند؟ در این مقاله، شما علامت هایی را که نشان می دهد ، ممکن است نسبت به کودکتان بیش از حد قانونمند باشید،خواهید شناخت. با مام پلاس همراه باشید.

 والد سختگیر بودن به چه معناست؟

 

 


 اگر چه مردم از اصطلاح رایج تر «والدین سختگیر» در توصیف سبک فرزندپروری که شامل قوانین زیادی است استفاده می کنند، در واقع اصطلاحی در روانشناسی برای این سبک به نام فرزندپروری مستبد وجود دارد.  طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، فرزندپروری مستبدانه به عنوان یک سبک فرزندپروری توصیف می شود که در آن "والدین یا مراقبین کودک بر اطاعت تاکید می کنند، بر همکاری و گفتگو تاکید نمی کنند و از اشکال شدید تنبیه یا مجازات استفاده می کنند."  این سبک فرزندپروری، مرزهای قوی بسیاری را برای کودکان تعیین می کند و سلسله مراتب قدرت روشنی را بین والدین و فرزندان برقرار می کند.  این سبک فرزندپروری «راه من یا بزرگراه» حول محورهای زیر است:

 

همچنین بخوانید:

 

بهترین راه تنبیه و مجازات رفتار کودک

 

معنای واقعی مجازات (در کودکان و نوجوانان)در روانشناسی چیست ؟؟ به همراه چند مثال از تنبیه مثبت و منفی

 

 توقعات بالا از کودکان


 سطوح پایین تر از گرمی روابط


 کاهش انعطاف پذیری


 پاسخگویی کم

 

والدین سخت گیر چه ویژگی هایی دارند ؟؟؟

 

 

 

در مام پلاس بخوانید:

 

انواع تکنیک های تنبیه و مجازات کودک

 

تنبیه و مجازات کودکان از بدو تولد تا بتلای 13 سال

 

1:شما یک چهارجوب  تربیتی با تحملی به اندازه صفر دارید:

 

 گرچه داشتن قوانین واضح مهم است ، اما تشخیص اینکه همیشه استثنائاتی در قوانین وجود دارد ، به همان اندازه مهم است. به جای موضع گیری اقتدارگرا در مورد همه چیز ، تمایل به ارزیابی رفتار فرزند خود در متن شرایط را نشان دهید

 

2:کودک شما زیاد دروغ می گوید:

 

  تحقیقات واضح است که نظم و انضباط شدید بچه ها را به دروغگویان خوبی تبدیل می کند. اگر خیلی سختگیر باشید ، کودک شما سعی می کند برای جلوگیری از مجازات دروغ بگوید

 

3:محدودیت های کودک شما بیشتر از بچه های دیگر است

 


 داشتن قوانینی متفاوت از والدین دیگر مشکلی ندارد. اما ، اگر همیشه سختگیرترین والدین در میان جمع هستید ، می تواند نشانه آن باشد که انتظارات شما کمی بیش از حد است.

 

 

 

با هم ببینیم:

 

ویدئوی تکنیک محدودیت و محرومیت در تنبیه و مجازات کودک

 

ویدئو ی بایدها و نبایدهای تنبیه که والدین باید از آنها اطلاع داشته باشند .

 

چگونه میتوان کودک را درست و اصولی تنبیه کرد؟

 

ویدئوی چرا نباید کودک را تنبیه کرد؟ و ده روش جایگزین تنبیه کودک

 


4: صبر کمی برای شوخی دارید

 

 

بیشتر بچه ها شوخی های مسخره و بازی های احمقانه را دوست دارند. و گرچه این جوک ها می توانند سریع ،زودگذر و پوچ باشند ، مهم این است که لحظه ای را دوست داشته و  از آن لذت ببرید.

 


5: با بی نظمی دیگران مبارزه می کنید

 

والدین سختگیر اغلب تحمل همه چیز را ندارند ، از نحوه اداره یک کلاس درس توسط معلم تا نحوه کنترل مادربزرگ نسبت به مشکلات رفتاری. خوب است که کودکان در معرض بزرگسالانی قرار بگیرند که قوانین مختلف و نظم های مختلفی دارند.

 

6:شما خیلی هشدار می دهید یا اصطلاحا نق میزنید :

 

 

 نق زدن باعث می شود بچه ها مسئولیت رفتار خود را به عهده نگیرند. اگر متوجه شدید که فرزندتان در مورد همه چیز از زمان انجام تکالیف تا غذا خوردن و...  هشدار میگیرد ، باید بدانید  ، آنها یاد نمی گیرند که این کارها را به تنهایی انجام دهند. شما به طور مداوم دستورالعمل ها را ارائه می دهید اگر همیشه جمله هایی از جمله: "صاف بنشینید" ، "کشیدن پاهایتان را کنار بگذارید" و "نوشیدنی خود را کج نکنید" می گویید کودک  فرصت برای تجزیه و تحلیل و یادگیری به صورت مستقل ندارد. 

 

 

 

❗دستورالعمل های خود را برای مهمترین مسائل ذخیره کنید تا صدای شما شنیده شود.❗

 


 7:شما گزینه هایی را ارائه نمی دهید

 

✅ اینگونه بپرسید: 


"آیا تو ترجیح می دهید لباس های  خود را اول جمع کنی  یا تخت خود را مرتب کنی؟"

 

 والدین سختگیر اغلب یک دستورالعمل  را اجبار  می کنند.


 كمي آزادي دادن به بچه ها ، خصوصاً وقتي كه هر دو انتخاب خوب باشد ، مي تواند تا حد زيادي به کودک برای  پيروي از قوانین در عین  انعطاف پذيري کمک کننده باشد .

 

 

8:شما اجازه نمی دهید بچه ها کارها را به روش خودشان انجام دهند

 

 

 گاهی اوقات والدین سختگیر اصرار دارند که کودکان همه کارها را به روشی خاص انجام دهند. آنها اصرار دارند رختخواب را از "راه درست" مرتب کنند یا "به طور مناسب" با خانه عروسک بازی کنند. اگرچه بعضی مواقع کودکان به آموزش بزرگسالان نیاز دارند ، اما اجازه ❗انعطاف پذیری و خلاقیت ❗مهم است. شما به جای "تلاش "، "نتیجه "را ستایش می كنید

 

 

 

9:والدین سختگیر معمولاً ستایش زیادی نمی کنند.

 

 

 آنها اظهارات خود را به جای تلاش برای کمال محفوظ می دانند. اگر فقط فرزندتان را به خاطر گرفتن 20در امتحان یا به ثمر رساندن بیشترین گل در بازی تحسین کنید ، ممکن است کودک شما فکر کند که عشق شما منوط به "موفقیت ها بزرگ" است. 

 


10:شما تهدیادهای ظلمانه ای می کنید 

 


 والدین سختگیر به طور منظم تهدیدهای ظالمانه ای انجام می دهند. آنها غالباً جملاتی از این قبیل را بیان می کنند ، "در حال حاضر اتاق خود را تمیز کنید یا من همه اسباب بازی های شما را در سطل زباله می اندازم!"
 از تهدیدهایی که آمادگی پیگیری آنها را ندارید خودداری کنید و مطمئن شوید عواقب مربوط به تهدید  به نظم دادن  کودک کمک می کند و هدف دار است نه ایکنه فقط کودک را مجازات میکند ❗

 

 

11: تمرکز همیشه روی یادگیری است

 


 والدین سختگیر اغلب هر فعالیتی را به نوعی به یک درس اجباری تبدیل می کنند.  خود بازی فرصتی برای تخیل و خلاقیت می دهد و می تواند فرار بزرگی از ساختار و روال عادی باشد.پس در بازی کودکان دخالت زودهنگام نکنید.

 

 

 نمونه هایی از فرزندپروری سختگیرانه

 


 پس از یادگیری بیشتر در مورد سبک فرزندپروری مستبدانه، ممکن است این سوال برای شما باقی بماند که فرزندپروری سختگیرانه چگونه به نظر می رسد یا حتی اگر خودتان یک والدین سختگیر هستید. برخی از نمونه های فرزندپروری سختگیرانه عبارتند از:

 

 
 🔻 قوانین متعددی را برای فرزندان‌شان ایجاد می‌کنند که باید از آنها پیروی کنند، توضیح نمی‌دهد که چرا آنها وضع شده‌اند، و در صورت شکسته شدن یک قانون، تنبیه و مجازات سختی را اعمال می‌کنند.  


 🔻تنبیه سختی را برای فرزندشان به خاطر زیر پا گذاشتن قانون اعمال می کند و نسبت به آنها سرد رفتار می کنند.  در مقابل مقتدرانه: با فرزندشان در مورد اینکه چرا قانون را زیر پا گذاشته اند، صحبت می کند، دوباره درک درستی از چرایی این قانون برقرار می کند، و همچنان با فرزندش صمیمی است.


 🔻در مورد تنبیه و مجازات در صورت شکسته شدن یک قانون یا تغییر قوانین انعطاف پذیر نیستند.  


🔻فرزند خود را تشویق نمی کند که قوانین را زیر سوال نبرد.  


 🔻از منظر کودک به مسائل نگاه نمی کنند، زیرا آنها معتقدند که بهترین چیز را می دانند.

 

 

 معایب فرزندپروری سختگیرانه

 

 

 

 سال‌هاست که سبک‌های فرزندپروری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و تحقیقات مؤسسه ملی بهداشت (NIH) نشان داده است که سبک فرزندپروری مستبدانه از نظر رفاه کلی کودک و رابطه والد-کودک با مضراتی همراه است. برخی از پیامدهای تأثیر سخت‌گیرانه والدین بر کودکان عبارتند از:

 

 

 کاهش عملکرد تحصیلی

 

 میزان کمتر همدلی

 

 کاهش مشارکت مدرسه

 

 افزایش نرخ افسردگی

 

 میزان اضطراب بالاتر

 

 حرکت رو به جلو از تربیت سختگیرانه

 

 چندین مضرات فرزندپروری سخت گیرانه وجود دارد که ممکن است باعث شود بخواهید شیوه فرزندپروری خود را دوباره ارزیابی کنید، به خصوص اگر فکر می کنید والدین سختگیر هستید. هر والدینی بهترین ها را برای فرزند خود می خواهد، حتی والدین سخت گیر، و این میل به حفظ امنیت و سلامت کودکان است که به تنظیم قوانین و نیاز به کنترل دامن می زند. سازمان بهداشت جهانی دریافته است که فرزندپروری مقتدرانه با مثبت ترین نتایج در رشد و بهزیستی کودک همراه است، به همین دلیل است که اتخاذ سبک فرزندپروری یا افزودن برخی از عناصر آن به خانواده می تواند برای کل خانواده شما مفید باشد.

 

 والدین سخت گیر و مقتدر انتظارات زیادی از فرزندان خود دارند. با این حال، والدین مقتدر به منظور کمک به رشد فرزندان خود، راحتی و حمایت بیشتری ارائه می دهند. ایجاد یک محیط گرم تر برای فرزندتان ممکن است این ایده را تقویت کند که او می تواند هر زمان که نیاز داشته باشد به شما مراجعه کند و عشق شما به هیچ وجه مشروط نیست. برخی از راه های ارائه پشتیبانی عبارتند از:

 

 رفتن به رویدادها/فعالیت های فوق برنامه آنها

 وقتی مرتکب اشتباه می شوند یا با چالشی سخت مواجه می شوند، به آنها دلداری دهید

 تشویق آنها به یافتن و تعقیب علایق خود.

 

 

 ارتباط را تشویق کنید تا والدین سختگیری نباشید

 

 

 صحبت کردن با فرزندتان راهی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد دیدگاه ها و نیازهای یکدیگر و برهم زدن طرز فکر «همیشه حق با والدین است». همچنین ممکن است به کاهش عدم تعادل قدرت در روابط والدین و فرزند شما کمک کند، که به نوبه خود ممکن است اعتماد و حمایت بیشتری را بین اعضای خانواده شما ایجاد کند. دانستن بیشتر در مورد نیازها و انتظارات دیگران نیز می تواند به شما در تنظیم قوانین انعطاف پذیرتر کمک کند. برخی از راه های تشویق ارتباط عبارتند از:

 

 

 با فرزندتان در مورد اینکه چرا قوانین خاصی دارید صحبت کنید

 گوش دادن به آنچه فرزندتان درباره قوانین می گوید

 کار با هم برای ایجاد مجموعه ای انعطاف پذیرتر از قوانین بر اساس هر دو نیاز شما

 

 

برای اینکه والدین سختگیری نباشید، اعتماد را توسعه دهید

 

 

 بسیاری از قوانین تعیین شده توسط والدین سخت گیر حول محور نیاز به کنترل زیاد به دلیل ترس از نتایج منفی در صورت عدم وجود قوانین است. ایجاد حس اعتماد بیشتر با فرزندتان یکی از راه‌های تغییر قوانین از ترس محوری به محافظ بودن در آینده است. این همچنین ممکن است به والدین کمک کند تا حد و مرزهای کمتر یا متفاوتی را برای فرزندان خود تعیین کنند که ممکن است به کودکان اجازه دهد اشتباهات خود را مرتکب شوند و از آنها بیاموزند. برخی از راه های ایجاد اعتماد عبارتند از:

 

 

برای جلوگیری از والد سختگیر بودن، تا حد امکان با فرزندتان صادق باشید

 

 

 درباره مهارت ها و دیدگاه های تصمیم گیری آنها بیشتر بیاموزید

 اشتباهاتی را که مرتکب شده اید بپذیرید و فرزندتان را نیز تشویق کنید که اینکار را انجام بدهد

 

 

 


برچسب ها

مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود