برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

راهنمای یادگیری راست و چپ،بالا و پایین برای کودکان

یادگیری راست و چپ، بالا و پایین برای کودکان یک مسئله مهمی است که باعث توسعه مهارت های مکانیکی و فضایی کودکان می‌شود. در ادامه، چند راهنمای عملی برای یادگیری این مهارت‌ها برای کودکان ارائه شده است، ابتدا ویدیو رو ببینید و جهت را به کودک نشان دهید

 

اختلال جهت یابی در آینده باعث ضعف در خواندن و ریاضی خواهد شد،کودکانی که همواره حروف را برعکس می نویسند ، دچار اختلال جهت یابی هستند.

مشکل در جهت یابی باعث می شود که کودک مکرر پاک کند و بنویسد.

✅هدف از انجام این تمرینی که در ویدیو آمده عبارتست از:

  • افزایش دقت و توجه

  • ⭕شناخت جهت ها در زمینه معکوس

  • ⭕تقویت ادراک فضایی

  • ⭕افزایش دقت در توالی دیداری

  • ⭕بهبود مهارت خواندن و نوشتن ریاضی

یادگیری راست و چپ، بالا و پایین برای کودکان می‌تواند از طریق بازی‌ها و فعالیت‌های آموزشی انجام شود.

ویدئوی آموزش جهت ها با ترسیم و شکل ، پیش دبستانی و اول ابتدایی را در وب سایت مام پلاس ببینید

در ادامه یک راهنمای کلی برای یادگیری این مفاهیم به کودکان آورده شده است:

1. استفاده از بازی‌های کوچک:

می‌توانید با کودک بازی‌های کوچکی از جمله پرتاب توپ،  و پیدا کردن اشیا در جعبه‌ها انجام دهید. این بازی‌ها کمک می‌کنند تا کودکان بتوانند تشخیص دهند که کدام دست یا پا برای انجام فعالیت‌های مورد نظر استفاده می‌شود.

2. کشیدن خطوط را تمرین کنید:

زمانی که کودکان شروع به کشیدن  می‌کنند، می‌توانید آنها را به تمرین کشیدن  خطوط افقی و عمودی تشویق کنید.کشیدن این خطوط کمک می‌کنند تا کودکان با مفاهیم بالا و پایین، راست و چپ آشنا شوند.

3. بازی‌های آهنگی:

می‌توانید با کودکان بازی‌های آهنگی انجام دهید  مثلا: در خواندن یا رقصیدن به دست راست یا چپ اشاره کنید،  دست هایتان را به چهار جهت بالا و پایین و چپ و راست بالا و پایین بروند، و غیره.

 همچنین آموزش آشنایی با جهت ها با فلش وآموزش جهت ها با شعر را در وب سایت مام پلاس ببینید. 

5. آموزش جهت ها با وسایل 

با استفاده از اشیاء مختلف مانند قطعه‌های پازل یا اسباب‌بازی‌ها، می‌توانید به کودکان آموزش دهید که این اشیاء را به راست، چپ، بالا و پایین بچرخانند و جا به جا کنند.

6. تمرین با استفاده از جسم: با کودکان حرکت‌هایی مانند خم شدن، ایستادن، بلند شدن یا افتادن تمرین کنید. این حرکت‌ها کمک می‌کنند کودکان به درک مفاهیم راست و چپ، بالا و پایین در مورد جسم خود برسند.

7. استفاده از شکل‌ها و رنگ‌ها:

استفاده از شکل‌ها و رنگ‌ها در آموزش مفاهیم راست و چپ، بالا و پایین مثمر ثمر است. می‌توانید بازی‌هایی مانند پیدا کردن شیءی با رنگ مشخص را با کودکان انجام دهید.

۳. استفاده از توصیف مکانی:

برای کمک به کودک در یادگیری مفاهیم راست و چپ، بالا و پایین، می‌توانید از توصیف مکانی استفاده کنید. به طور مثال، در حین راه رفتن به کودک بگویید: "حالا به سمت راست پیش برید" یا "دست راست خود را بالا ببرید".

۴. استفاده از موقعیت نسبی:

برای آموزش راست و چپ، بالا و پایین، می‌توانید از موقعیت نسبی اشیاء استفاده کنید. به طور مثال، می‌توانید به کودک بگویید بسته‌ای را بالای میز قرار دهد یا ماشینی را در کنار تخت بچه قرار


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود