برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
0f547a92-ae11-4727-bdc8-988d6f89abd4.jpg

چرا کودکان اوتیسم مشکلات رفتاری زیادی دارند؟

اوتیسم اختلالی نیست که به طور دقیق قابل پیش بینی و برنامه ریزی باشد . برای همیشه ثابت بماند. توجه متفاوت کودک و ضبط محیط اطراف توسط او منجر به درک محرک های موجود در محیط و پاسخ او می شود

مشکلات رفتاری در  اوتیسم
 

چه عواملی باعث انفجار کودک شما می شود؟؟؟


🔴1.نیاز های کودک خود را درک و کشف کنید 


تحقیقات زیادی در مورد چگونگی فقدان تئوری ذهن در افراد مبتلا به اوتیسم انجام شده است -
 آنها متوجه نمیشوند که شما شخص دیگری با نیازهای متفاوت از نیازهای آنها هستید. این ممکن است درست باشد ، اما معلمان ، والدین و متخصصان غالباً به همان اندازه درک کافی از آنچه تئوری احساس و درک کودک نامیده می شود ، ندارند. شما نمی فهمید که چرا او یک لامپ سوسو زدن را به عنوان یک رعد و برق تجربه می کند . شما نمی دانید که ماست به دلیل نرمی ، ممکن است تنها غذایی باشد که به کودکتان این احساس را نمی دهد که در دهان سنگریزه دارد. کودک شما ممکن است به همان اندازه که شما نیازهای او را درک کنید ، در درک نیازهای شما مشکل داشته باشد. او ممکن است متوجه نشود که امروز برای شما روز بدی است و  ممکن است بی وقفه صحبت کند زیرا نمی تواند نشانه های خستگی شما را بخواند.

🔴 2:معنای پنهان وقایع و رفتار راجستجو کنید 

 بسیاری از رفتارهای کودک شما ممکن است معنای واضحی نداشته باشد و به نظر نمی رسد که هدف خاصی داشته باشد. اما کودک شما "به عمد" در تمام دیوارها لکه نمی زند تا شما را به گریه بیاندازد . یک دقیقه فرض کنید که رفتارهای "دیوانه وار" او از یک بعد دیگر  منطقی باشد، که کودک شما درمورد مواردی که برای او مهم است پیام های رمزگذاری شده برای شما ارسال می کند -و کار شما شکستن کد است تا بتوانید پیام ها را "بخوانید". با توجه متفاوت به این اقدامات ، ممکن است بتوانید سرنخ هایی را که قبلاً مشاهده نکرده اید ، مشاهده کرده و روش موثرتری برای کمک به کودک خود پیدا کنید. استفاده از این روش همچنین به شما کمک می کند با دقت بیشتری به این رفتارهای "عجیب" پاسخ دهید ، بنابراین ناخواسته به انها پاداش نمی دهید و یا او را سرکوب نمی کنید. اولین کاری که باید انجام شود این است که شروع به ثبت این طغیان ها  کنید و قضاوت  شخصی خود را به  تعلیق بیاندازید. 
این حوادث در چه ساعتی بیشتر اتفاق می افتد؟ آیا اغلب اوقات همین اتفاق می افتد؟ 

 بسیاری از رفتارها در اثر یک واقعه خاموش یا ایجاد می شوند. درست همانطور که ممکن است هنگام عبور از کنار یک نانوایی ناگهان احساس گرسنگی کنید ، در زندگی فرزند شما نیز "اتفاقات مهمی" رخ می دهد - . می توانید با استفاده از یک دفترچه یادداشت و با ورود به دنیای کودک خود، این وقایع تنظیم کننده را برای برخی از سخت ترین و نابهنجار ترین رفتارهای کودک خود شناسایی کنید. به جای اینکه به این رفتار به عنوان "بد" نگاه کنید ، به چگونگی شرایط  ومحیط کودک  خود نگاه بیاندازید .

🔴3:محیط خارجی 

 برخی از موارد در محیط فرزند شما قابل تغییر هستند و برخی دیگر تغییر نمی کنند. 

"بعضی اوقات مشکل یک حرکت خوب است که در واقع نتیجه ای معکوس دارد"
 مثل این که معلمی آب نبات در دهان دخترتان می اندازد تا دختر  را ساکت نگه دارد ، و ناخواسته به او برای کلاس  پاداش می دهد.
 

بعضی اوقات فقط فهمیدن اینکه مشکل چیست می تواند به شما کمک کند در این زمینه کاری انجام دهید. یخچال شما همیشه صداهایی ایجاد می کند ، اما اگر فهمیدید که صدا باعث حواس پرتی پسر حساس به شنوایی شما می شود ، می توانید به او کمک کنید تا یک مکان آرام را برای انجام مشق شب تنظیم کند. گاهی اوقات شما بین آنچه از فرزندتان انتظار می رود و آنچه او واقعاً می تواند انجام دهد ، ناسازگاری و ناهماهنگی  وجود دارد.و این ناهماهنگی باعث ایجاد مشکلات بسیاری می شود.

🔴4:مشکلات ارتباطی:

 شاید پسرت ناامید شده باشد زیرا نمی تواند ارتباط برقرار کند 
 استفاده از تصاویر ، زبان اشاره یا صفحه کلید به جای صحبت کردن ممکن است کمک کند.

اینجا جایی است که آزمون و خطا و همچنین  یک معلم عالی می تواند تفاوت ایجاد کند. اگر در کلاس پیش دبستانی، پسرتان تمام وقت را با صحبت در مورد دایناسورها سپری می کند و وسواس او در ماشین آلات است ، شاید معلم با مهارت ، بتواند موضوع را کمی به جهت خود هدایت کند .

🔴5:محیط داخلی

ممکن است دلیل مشکلات رفتاری و بی قراری کودک درونی باشد 
در اینجا به برخی از  دلایل احتمالی برای جستجوی  سر نخ  مشکلات رفتاری اشاره می کنیم :

❌ منابع درد: به دنبال تمام منابع احتمالی درد مانند دندانها ، ریفلاکس ، روده ، شکستگی استخوانها ، بریدگی ها و تقسیم ها ، عفونت ها ، آبسه ها ، رگ به رگ شدن و کبودی ها باشید. هر رفتاری که به نظر می رسد موضعی باشد ممکن است نشان دهنده درد باشد. 
❌ تشنج: برخی از رفتارها ، به ویژه رفتارهایی که به خصوص عجیب ، بی انگیزه ، ناگهانی  به نظر می رسند ، ممکن است به دلیل تشنج باشد. اگر از این بابت نگران هستید ، اطلاعاتی را که مشاهده می کنید بسیار دقیق ثبت کنید ، ببینید آیا معلمان و درمانگران کودک شما مشاهدات مشابهی دارند یا خیر و با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

❌ حساسیت های غذایی و حساسیت ها: سعی کنید حساسیت های غذایی یا حساسیت هایی را که ممکن است کودک شما را آزار دهد شناسایی کنید. اسهال در طی چند ساعت پس از خوردن یک ماده غذایی خاص  می تواند نشان دهنده آلرژی باشد. گونه ها یا گوش های قرمز و برافروخته نیز می توانند. بسیاری از افراد گزارش می کنند که هنگام قطع برخی غذاها ، رفتارهای تند یا تکراری فرزندشان از بین می رود. یک برنامه غذایی روتین   می تواند به شما اطمینان دهد که آیا غذاهای خاص باعث درد  یا رفتارهای غیرمعمول می شوند یا نه !!!
❌خستگی ، گرسنگی یا تشنگی: مانند هر کس دیگر ، گرسنه بودن ، خستگی یا تشنگی می تواند کودک شما را بد دهن  و لجباز کند 
. خواب کم  یا سرماخوردگی می تواند به راحتی رفتار غیر معمول را توجیه کند.
 یک بیماری مزمن یا عفونت درجه پایین می تواند او را تحریک کند. 
❌ احساسات: غم و اندوه ، عصبانیت ، ترس و اضطراب نیز می توانند در رفتار تأثیر بگذارند. والدینی که طلاق ، بحران سلامتی ، تغییر شغل یا ...تجربه می کنند ممکن است فکر کنند که همه کارها را ان ها  انجام می دهند و دلیلی برای نگرانی فرزندشان نیست. اما اگر در مورد موضوعی استرس داشته باشید ، به احتمال زیاد فرزندتان نیز این مسئله را خواهد داشت - به ویژه اگر او نتواند در این زمینه کاری انجام دهد ، یا حتی نگرانی های خود را اعلام کند. 


❌مشکلات هماهنگی و مهارت ها:
مشکلات در هماهنگی و نبود مهارت ها می تواند در بروز استرس و مسائل رفتاری نقش داشته باشد.  کلاس بدنسازی  می تواند استرس زا باشد. اگر کودک شما در بازکردن دکمه ها یا زیپ ها مشکلی دارد و زمان کوتاه اختصاص داده شده برای تغییرلباس در رختکن می تواند استرس فوق العاده ای ایجاد کند. پس دقت در کارها و عملکرد کودک در زمینه های متفاوت  و توجه به نقاط ضعف کودک توسط والدین الزامی است

🔴6:تثبیت ،تنظیم و وقفه های حسی 

 وقتی نیازهای جسمی کودک خود را برطرف کردید ، وقت آن است که تنظیمات حسی و عاطفی را در نظر بگیرید. تجربیات حسی کودک شما احتمالاً بسیار متفاوت از تجربه شما است. اطلاعاتی که از طریق برخی حواس وارد می شود متفاوت پردازش میشود .شاید علت مشکلات رفتاری او ناراحتی اش از صداهای بلند باشد  ، او به راحتی تحت فشار قرار می گیرد و از حواس خود  اطلاعات ورودی کافی نمی گیرد. 
 در بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم ، برخی از اطلاعات حاصل از این حواس بیش از حد ، بسیار کم یا تحریف شده است که منجر به ایجاد احساس وحشت ، درد یا از بین رفتن روابط می‌شود.تنطیم حواس و یکپارچگی حسی را به یک کاردرمان کار بلد بسپارید

و در آخر اگر به کودک و زمان کودک خود اهمیت می دهید و نیاز به  متخصصین کودک از جمله روانشناس،کاردرمان،گفتاردرمان و..دارید تیم مام پلاس با تخصصی ترین کادر خود آماده همکاری و کمک به شماست.

 

 

 

 

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود