برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کلوزام-چیست-؟.jpg

کلوبازام یا کلوزام چیست اثرات و عوارض آن

کلوزام یا کلوبازام دارویی ست ضدتشنج و ضد اضطراب، ارامش بخش که کاربرد اصلی ان در کنترل صرع و تشنج میباشد که می تواند باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در شما شود، به خصوص زمانی که برای اولین بار مصرف آن را شروع می کنید . برای اطلاعات بیشتر در این مقاله همراهمان باشید.

در این مقاله : 

کاربرد کلوبازام برای صرع :

کلوبازام در کنار سایر داروها برای درمان بیماری صرع و تشنج استفاده می شود. هم توسط بزرگسالان و هم توسط کودکان بزرگتر قابل مصرف است.

اگر صرع دارید، به این معنی است که بیش از یک حمله غیر قابل توضیح (تشنج) داشته اید. تشنج دوره کوتاهی از علائم ناشی از انفجار فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز شما است. بخش‌های مختلف مغز عملکردهای متفاوتی از بدن شما را کنترل می‌کنند، بنابراین علائمی که در طول تشنج رخ می‌دهد به محل وقوع انفجار غیرطبیعی فعالیت الکتریکی بستگی دارد. علائمی که ممکن است در طول تشنج رخ دهد می تواند بر عضلات، احساسات، رفتار، احساسات، هوشیاری یا ترکیبی از آنها تأثیر بگذارد. در اکثر افراد می توان با داروهای ضد صرع مناسب از تشنج جلوگیری کرد.

کلوبازام با تثبیت فعالیت الکتریکی مغز، علائم تشنج را کنترل می کند، که از بروز تشنج جلوگیری می کند. همچنین ماهیچه هایی را که در طی تشنج سفت می شوند (انقباض) شل می شود. این بدان معنی است که تعداد تشنج ها کاهش می یابد و مواردی که رخ می دهند، شدت کمتری دارند.

 

اطلاعات بیشتر درمورد تشنج نوزادان :

"اسپاسم شیرخوارگی نوعی بیماری مغزی در نوزادان است که به صورت حملات تشنج چندثانیه ای نمایان می شود.sad"

 

قبل از مصرف کلوزام :

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیستند و گاهی اوقات تنها در صورت مراقبت بیشتر می توان از دارو استفاده کرد. به این دلایل، قبل از شروع مصرف کلوبازام، مهم است که پزشکتان بداند:

  1. اگر باردار هستید، برای بچه دار شدن یا شیردهی تلاش می کنید.
  2. اگر مشکل تنفسی دارید.
  3. اگر در عملکرد کبد خود مشکلی دارید یا در عملکرد کلیه ها مشکلی دارید.
  4. اگر مشکل روانی دارید. این شامل شرایطی مانند روان پریشی، افسردگی، شرایط وسواسی، فوبیا و اختلالات شخصیتی است.
  5. اگر تا به حال اعتیاد به مواد مخدر یا الکل داشته اید.
  6. اگر شرایطی دارید که باعث ضعف شدید عضلانی می شود، به نام میاستنی گراویس.
  7. اگر به شما گفته شده که آتاکسی نخاعی یا مخچه ای دارید. اینها شرایطی هستند که در آن شما در کنترل حرکات خود مشکل دارید - ممکن است لرزان و بی ثبات شوید، گفتار نامفهوم یا حرکات سریع چشم داشته باشید.
  8. اگر تا به حال به یک دارو واکنش آلرژیک داشته اید.
  9. اگر داروی دیگری مصرف می کنید یا استفاده می کنید. این شامل هر دارویی است که مصرف می‌کنید و می‌توانید بدون نسخه بخرید، همچنین داروهای گیاهی و مکمل را نیز شامل می‌شود

نحوه مصرف کلوبازام :

  1. قبل از شروع درمان، بروشور اطلاعات چاپ شده سازنده را از داخل بسته مطالعه کنید. این به شما اطلاعات بیشتری در مورد کلوبازام می دهد و همچنین لیست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است از مصرف آن تجربه کنید را در اختیار شما قرار می دهد.
  2. کلوبازام را دقیقاً همانطور که پزشک به شما می گوید مصرف کنید - دوز آن بر اساس نیازهای شما به صورت فردی تعیین می شود. به شما توصیه می شود که در اولین شروع مصرف، دوز کمی مصرف کنید، و سپس با عادت کردن بدن، دوز خود را طی چند هفته افزایش دهید. پزشک یا داروساز شما این را برای شما توضیح می دهد و دستورالعمل ها نیز روی برچسب بسته چاپ می شود تا به شما در مورد آنچه دکتر به شما گفته است، یادآوری شود.
  3. کلوبازام معمولاً به صورت دوز یک بار در روز هنگام خواب مصرف می شود، اگرچه با افزایش دوز ممکن است از شما خواسته شود که آن را به دو دوز کوچکتر مصرف کنید. سعی کنید هر روز آن را در زمان(های) یکسانی مصرف کنید، زیرا این به شما کمک می کند تا به یاد داشته باشید که دوزهای خود را به طور منظم مصرف کنید.
  4. می توانید کلوبازام را با یا بدون غذا مصرف کنید. قرص(ها) را با یک نوشیدنی آب ببلعید. اگر داروی مایع به شما داده شده است، قبل از اندازه گیری دوز، بطری را به آرامی تکان دهید.
  5. اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. سعی کنید تعداد دوزهای صحیح را هر روز مصرف کنید، اما دو دوز را با هم مصرف نکنید تا دوز فراموش شده را جبران کنید.
  6. کلوبازام به صورت قرص و داروی مایع موجود است. درمان شما ممکن است با جابجایی بین اشکال و مارک های مختلف دارو تحت تأثیر قرار گیرد. اگر برای شما اینطور است، هر بار که یک منبع جدید جمع‌آوری می‌کنید، برچسب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همان چیزی است که قبلاً داشتید یا از داروساز خود بخواهید آن را برای شما بررسی کند.

 

همچنین بخوانید: laugh

►همه چیز درمورد داروی پیراستام 

 

برخی از علایم ناشی از ترک مصرف دارو:

بی حالی و ضعف،اضطراب و تحریک پذیری،بیخوابی،ترمور خشن و تشنج.

نیمه عمر این دارو هم معمولا ۳۶_۴۲ ساعت میباشد‌.

در نهایت لازم است چندین نکته متذکر شویم:

  1.  در صورت مصرف همزمان هر نوع دارو چه تجویز پزشک باشد چه نباشد با درمانگر یا پزشک جدید درمیان بگذارید.
  2.  در صورت فراموش کردن نوبت مصرف دارو به محض یاداوری مصرف کنید اما اگر نزدیک به نوبت بعدی مصرف بودین از مصرف نوبت قبل خودداری کنید
  3. در طول دوران مصرف کلوبازام انجام ازمایش های مرتبط با خون  کبد  کلیه و تیروئید جهت ارزیابی وضعیت سلامتی و نیز اگاهی و پیش گیری زودهنگام از عوارض جانبی پنهان میتواند مفید باشد
  4.  در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی ذکر شده مورد را به پزشک متخصص گزارش دهید

بیشترین بهره را از درمان خود ببرید :

  1. سعی کنید قرارهای منظم خود را با پزشک خود نگه دارید. این به این دلیل است که پزشک شما بتواند پیشرفت شما را بررسی کند.
  2. هنگامی که برای اولین بار یک درمان جدید برای صرع را شروع می کنید، ممکن است در تعداد یا نوع تشنج هایی که تجربه می کنید تغییری ایجاد شود. پزشک در این مورد به شما توصیه خواهد کرد.
  3. کلوبازام می تواند باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در شما شود، به خصوص زمانی که برای اولین بار درمان را شروع می کنید. تا زمانی که کلوبازام مصرف می کنید الکل ننوشید زیرا احتمال بروز این عارضه جانبی را افزایش می دهد.
  4. در حالی که تحت درمان برای صرع هستید، احتمال ایجاد تغییرات خلقی، افکار و احساسات ناراحت کننده در مورد خودکشی وجود دارد. اگر این اتفاق افتاد، باید فوراً به پزشک خود در مورد آن اطلاع دهید.
  5. افراد مبتلا به صرع باید ابتدا رانندگی را متوقف کنند. پزشک به شما توصیه می کند که آیا و چه زمانی ممکن است دوباره رانندگی کنید. این معمولا پس از یک سال بدون تشنج خواهد بود. اگر مجاز به رانندگی هستید، لطفاً توجه داشته باشید که کلوبازام احتمالاً بر واکنش ها و توانایی رانندگی شما تأثیر می گذارد. رانندگی در حالی که عکس العمل شما مختل شده است جرم است. لطفاً توجه داشته باشید که اثرات کلوبازام می تواند تا روز بعد ادامه یابد. حتی اگر توانایی رانندگی شما مختل نشده باشد، در صورت رانندگی، به شما توصیه می شود مدارکی مبنی بر اینکه دارو برای شما تجویز شده است همراه داشته باشید - یک فرم نسخه تکراری یا یک بروشور اطلاعات بیمار از بسته به طور کلی مناسب در نظر گرفته می شود.
  6. مصرف کلوبازام در طی یک دوره زمانی می تواند باعث تحمل شما نسبت به آن شود. اگر این اتفاق بیفتد، به اندازه گذشته برای شما موثر نخواهد بود. اگر فکر می کنید این اتفاق برای شما می افتد، لطفاً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  7. مصرف بنزودیازپین‌ها مانند کلوبازام می‌تواند منجر به ایجاد وابستگی شود که در آن بدن شما به دارو متکی می‌شود. اگر در این مورد نگران هستید، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  8. بسیاری از داروهای ضد صرع می توانند به نوزاد متولد نشده آسیب برسانند. اگر شما یک زن هستید، مطمئن شوید که با پزشک خود صحبت کرده اید که کدام نوع از روش های پیشگیری از بارداری برای شما و همسرتان مناسب است. اگر می خواهید خانواده داشته باشید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا قبل از باردار شدن، با یک متخصص مشورت کنید.
  9. اگر قرار است جراحی یا هر گونه درمان دندانپزشکی انجام دهید، به فردی که درمان را انجام می دهد بگویید که چه داروهایی مصرف می کنید.
  10. شما باید کلوبازام را به طور منظم هر روز مصرف کنید. تا زمانی که پزشک به شما دستور مصرف آن را ندهد، مصرف آن را قطع نکنید. قطع ناگهانی درمان می تواند مشکلاتی ایجاد کند و پزشک از شما می خواهد که در صورت لزوم دوز خود را به تدریج کاهش دهید.

آیا کلوبازام می تواند مشکل ایجاد کند؟

بیشتر داروها علاوه بر اثرات مفید خود، می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند، اگرچه همه آنها را تجربه نمی کنند. جدول زیر حاوی برخی از رایج‌ترین موارد مرتبط با کلوبازام است. بهترین مکان برای یافتن لیست کاملی از عوارض جانبی که می تواند با داروی شما مرتبط باشد، از بروشور اطلاعاتی چاپ شده سازنده است که همراه دارو ارائه می شود. همچنین، می‌توانید نمونه‌ای از بروشور اطلاعات سازنده را در بخش مرجع زیر بیابید. اگر هر یک از موارد زیر ادامه یافت یا دردسرساز شد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی کلوبازام:

  1. خواب الودگی و خستگی
  2. سرگیجه سردرد
  3. تب
  4. سرفه عفونت مجاری تنفسی یا تنگی نفس
  5. مشکل در خوابیدن
  6. حالت تهوع،افزایش یا کاهش اشتها یبوست کاهش وزن
  7. مشکلات روحی مثل افسردگی و فکر خودکشی و...،
  8. و در صورت مسمویت و در موارد حاد عوارض دیگری چون تغییر خلق و خو(بی قراری،از دست دادن موقت حافظه و...)
  9. ضعف عضلانی
  10. از دست دادن تعادل و هماهنگی
  11. اختلال در توجه و تمرکز
  12. لرزش دست و پا
  13. بروز دوبینی  و یا تاری دید
  14. لکنت زبان
  15. در موارد شدید در صورت مسمومیت بروز مشکلات پوستی مثل راش و...
  16. اتاکسی
  17. دیس ارتری
  18. ترشح غیرارادی بزاق
  19. عفونت مجاری ادراری
  20. کاهش میل جنسی

مواردی که نیاز به احتیاط جهت مصرف دارند و باید به پزشک اطلاع داده بشوند حتما:

  1.  افرادی که دارای سابقه مصرف مواد یا الکل هستند،
  2.  بیماری های کلیوی و کبدی،
  3. میاستنی گراویس
  4. گلوکوم(فشار چشم بالا)
  5.  اختلالات روانی یا رفتاری(افسردگی و بیماری های سایکوتیک)
  6. ضربه مغری یا سکته مغزی
  7. مشکلات تنفسی
  8. اختلالات عضلانی(مثل ضعف یا نبود هماهنگی حرکتی و...) میباشند.
  9. نیز افرادی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند یا حساسیت های دارویی به این دسته از داروها دارند
  10. بیماری های قلبی عروقی دارند
  11. پارکینسون دارند
  12. افرادی که مبتلا به اختلالات خونی هستند
  13.  افرادی که دچار یرقان هستند یا سابقه ابتلا دارند

نحوه نگهداری :

  1. تمام داروها را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری کنید.
  2. در جای خشک و خنک، دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری شود ( در دمای 20تا25 درجه سلسیوس یا محیط میباشد و دور از نور خورشید)

تداخل دارویی  :

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این پست شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی/بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

هشدار : بدون تأیید پزشک ، داروی خود را شروع ، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: اورلیستات ، سدیم اکسیبات.

داروهای دیگر می توانند بر حذف کلوبازام از بدن تأثیر بگذارند ، که ممکن است بر نحوه عملکرد کلوبازام تأثیر بگذارد. به عنوان مثال می توان به فلوکونازول ، فلووکسامین و سایر موارد اشاره کرد.

در صورت مصرف این دارو با سایر محصولات که ممکن است باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شوند ، ممکن است خطر عوارض جانبی جدی (مانند تنفس کند/کم عمق ، خواب آلودگی/سرگیجه شدید) افزایش یابد. در صورت مصرف سایر محصولات مانند داروهای مسکن یا سرفه (مانند کدئین ، هیدروکودون) ، الکل ، ماری جوانا (شاهدانه) ، داروهای خواب آور یا اضطراب (مانند آلپرازولام ، لورازپام ، زولپیدم) ، شل کننده های عضلانی ، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. (مانند کاریزوپرودول ، سیکل بنزاپرین) یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین ، دیفن هیدرامین).

سوالات رایج :

  • میتونم دارو رو سرخود قطع کنم؟

قبل از مصرف دارو.ترک مصرف دارو به علت اثرگذاری کافی و رفع بیماری یا بعلت عوارض که به دنبال دارد،توسط پزشک و یا نظر کاردرمان تعیین میشود و تدریجی است و از طرقی مثل کاهش دوز دارو بر اساس شرح حال و ارزیابی انجام شده،تجویز داروهای دیگر برای کاهش علایم مثل فلوکونازول،فلووکسامین،والپروات،ایندرال،کارمابازپین.

  • ایا این دارو باعث اعتیاد میشود ؟

اعتیاد و سوء مصرف در ایران بعنوان یک مشکل بزرگ در نظر گرفته نمی شود زیرا این دارو به طور مکرر تجویز نمی شود، اما سوء مصرف بنزودیازپین به طور کلی یک مشکل است. هر چه مغز بیشتر در معرض بنزودیازپین‌های روان‌گردان قرار گیرد، احتمال اعتیاد بیشتر می‌شود. بنزودیازپین ها (که کلوزام نیست جزئ این خانواده است) مغز را تغییر می دهند و مسیرهای پاداش را فعال می کنند که به اعتیاد کمک می کند. بهترین راه برای جلوگیری از مصرف این است که این دارو را فقط طبق دستور و تجویز مصرف کنید و هرگز به صورت تفریحی از آن استفاده نکنید. همچنین برای افرادی که دارای سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد یا اعتیاد هستند، مهم است که قبل از مصرف یک داروی تجویزی اعتیادآور با پزشک خود آشکارا و صادقانه صحبت کنند.

استفاده از بنزودیازپین های  اغلب در مصرف بیش از حد دارو و مرگ و میر نقش دارد. این داروها سیستم عصبی مرکزی را تضعیف می کنند و در صورت استفاده از دوزهای زیاد، افراد ممکن است دچار افسردگی کشنده تنفسی شوند. افرادی که از بنزودیازپین ها استفاده می کنند نیز تمایل دارند از مواد دیگری  که باعث ضعف سیستم عصبی مرکزی هستند مانند الکل یا مواد افیونی استفاده کنند. ترکیب یا سوء استفاده از این داروها  به طور قابل توجهی احتمال مصرف بیش از حد و اعتیاد را افزایش می دهد.

اطلاعات مهم در مورد همه داروها :

  1. هرگز بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید. اگر مشکوک هستید که ممکن است شما یا شخص دیگری بیش از حد از این دارو مصرف کرده باشید، فوراً به بخش حوادث و اورژانس بیمارستان محلی خود مراجعه کنید. ظرف را با خود همراه داشته باشید، حتی اگر خالی باشد، تا پزشک بداند چه چیزی گرفته شده است.
  2. این دارو برای شماست. هرگز آن را به افراد دیگر ندهید، حتی اگر به نظر می رسد که شرایط آنها مانند شما باشد.
  3. در صورت خرید هر دارویی با داروساز مشورت کنید که مصرف آن با سایر داروهایتان بی خطر است.
  4. داروهای تاریخ گذشته یا ناخواسته را نگه ندارید. آنها را به داروخانه محلی خود ببرید تا آنها را برای شما دفع کند.
  5. اگر در مورد این دارو سوالی دارید از داروساز خود بپرسید.

به امید بهبودی و مفید بودن این اطلاعات برای شما عزیزان ، خوشحال میشیم تجربیات و سوالاتتون رو مطرح کنین تا دیگر عزیزان هم بتونن استفاده کنن angel

یاحق 

 

 


سینا طوسی

سینا طوسی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود