برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
9c1ef581-3b87-4803-a53e-98285c7b979a.jpg

بیماری نقص دیواره ی بین بطنی در کودکان

نقص دیواره بین بطنی به سوراخ یا مجرایی گفته می شود که در دیواره جدا کننده دو حفره از قلب به وجود می آید.

قلب
قلب یک تلمبه عضلانی است که در سینه قرار دارد و به طور مداوم در حال کار کردن و تلمبه زدن است.
قلب به طور شبانه روزی خون را به سرتاسر بدن تلمبه میکند. قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می شوند.‌ حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند به نام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می باشند. حفره های پایینی که بزرگتر و ضخیم ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضای بدن پمپ میکنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است، دو حفره کوچک در بالا( دهلیزهای راست و چپ) و دوحفره بزرگ در پایین( بطن های راست و چپ)

نقص دیواره ی بین بطنی
سوراخ غیر طبیعی بین بطن راست و چپ قرار دارد که با توجه به محل قرار گرفتن آن طبقه بندی می شود از یک سوراخ به کوچکی نوک سنجاق تا فقدان کامل دیواره بین بطنی که منجر به ایجاد بطن مشترک می شود. نقص دیواره ی بین بطنی مادر زادی ممکن است در طی دوران کودکی به طور خود به خود بسته شود. علائم بستگی به اندازه سوراخ و مقاومت عروق ریوی دارد.

علائم بیماری
• عقب ماندگی رشد
• تعریق
• بی اشتهایی
• افزایش تعداد تنفس

تشخیص بیماری نقص دیواره ی بین بطنی 
آزمایش هایی که به کمک آن این بیماری را تشخیص می دهند
اکو: یک آزمون بدون درد است که به کمک آن تصویری از حرکات قلب گرفته خواهد شد.
نوار قلب: روشی بدون درد است که طی آن فعالیت های قلب ثبت و بررسی می شود.
عکس قفسه سینه: روشی بدون درد است که طی آن تصاویری از ساختار قفسه سینه، قلب و ریه ها گرفته خواهد شد.
پزشک به کمک علائم و نشانه ها و آزمون های تشخیصی این بیماری را تشخیص خواهد داد.

درمان بیماری نقص دیواره ی بین بطنی 
بعضی موارد خود به خود بسته می شود. ضایعات متوسط تا بزرگ باید قبل از سن مدرسه عمل شوند. کودکانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند در معرض خطر فراوان قرار دارند مانیتورینگ قلب با دقت بسیار باید صورت گیرد.
معمولا ۱۲ ساعت پیش از جراحی از دادن مواد خوراکی خودداری نموده تا اینکه از استفراغ و آسپیراسیون جلوگیری شود.
آمادگی قبل از عمل در مورد پوست کودک، حمام کردن پوست می باشد. که باید به صورت وان حمام یا دوش استفاده کرد و تراشیدن موهای زائد است.
در صورت وجود دندانهای شُل، باید گزارش کرد تا اینکه از آسپیراسیون در حین لوله گذاری داخل نای خودداری شود.
کودک پس از عمل یک شکاف جراحی روی قفسه سینه خود دارد. معمولا تا ثابت شدن شرایط کودک پس از جراحی، وی در بخش منتقل شده و یک الی دو هفته در بیمارستان می ماند.
در این مدت، احتمالا لوله‌ها و سیم هایی به بدن کودک شما متصل است. که برای درمان وی ضروری هستند و به محض رفع نیاز و قبل از ترخیص از بدن وی جدا خواهند شد. ضربان قلب کودک در این مدت کنترل می شود و در صورتی که نامنظم و غیر طبیعی باشد با استفاده از یک دستگاه کوچک به سیم های نازک که در پایین و کنار زخم جراحی قرار داده‌ شده، به قلب ضربان داده می شود تا نظم مورد انتظار ایجاد شود‌. این سیم ها قبل از ترخیص کودک، به راحتی خارج خواهند شد.
طی ۲۴ ساعت اول معمولا مصرف مایعات از راه دهان محدود می شود. رعایت بهداشت دهان خصوصا خیس کردن مخاط با آب می تواند عطش را کاهش دهد.
رژیم غذایی از مایعات صاف به مواد غذایی جامد تغییر می دهند.

جلوگیری از عفونت: کودکان مبتلا به نقص های قلبی باید از آنتی بیوتیک ها برای پیش گیری از عفونت قبل از انجام عمل های جراحی و درمان های دندان پزشکی استفاده کنند.
توجه به بهداشت دهان و دندان و مراجعه های منظم به دندان پزشکی از بهترین راههای پیش گیری از عفونت است. کودک باید به طور منظم توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد و والدین آموزش های لازم را دریافت کنند. بنابراین پیگیری درمان از نکات مهمی است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد. 


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود